torsdag 17 mars 2011

Min mormors goa pannkaksrecept.


Nu ska jag dela med mig av något till er som ligger mig mycket varmt om hjärtat.
Min goa mormors pannkaksrecept...


Vispa 4 ägg, 1 dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker riktigt "pösigt".
Häll sedan i 1 liter röd mjölk, 1 dl rapsolja och ½ tsk salt.
Blanda till sist i ca 6-7 dl vetemjöl, vispa ihop det till en jämn smet.
Stek i en panna med riktigt smör.
Ät & Njut!



Detta har jag serverat mina killar idag tillsammans med vaniljglass och hemgjord hallonsylt.
Min mormor var en underbart go gumma som tyvärr inte lever idag men hennes goda mat har vi verkligen tagit till oss och lagar mycket av hemma hos oss.
Om ni provar detta så smaka på smeten :)) Den är hur god som helst.

Ha en underbar torsdagskväll.
Kram
Jessica 

8 kommentarer:

Ardisia sa...

Hej! Vad roligt att du har hittat till min lilla blogg =) Välkommen!
Och så härlig blogg DU har! Visst är det kul att blogga.

Din mormors pannkaksrecept är nästan lik min farmors recept. Hon lever inte idag heller tyvärr men hennes hantverk & recept lever vidare och uppskattas av oss.
ha en fortsatt bra kväll :) Kram Mia

Jennifer sa...

God kväll!

Tack för titten hos mig och att du lämnade
kommentarer :)
Då kunde jag ju hitta till dig också :)

Jag var redan igår här och skulle lämna ett kommentar men blev avbruten men nu gör jag det :)

Vilken mysig blog du har!
Visst är det kul att blogga och jag är också rätt så nu på det här :)
Började i november och nu får man försöka bara hitta en balans :)

Nu ska jag mysa med mina stora barn!
Härligt gott med pannkakor, kanske jag får ta och testa dom till helgen! :)

Ha en fin kväll!

Kram Sirpa

Villa Björkenäs Backen sa...

Villa björkenasbacken Sirpa
Såg att jag var inlopggad på min dotter! :)

lottens vita och gröna sa...

så mumsigt jessica!!!!
en sååååååå gullg kommentar du lämnade hos mig, värmde mycket ska du veta!!!
nu ska jag lägga till dig så jag hittar hit igen!!!
varmkram lotten

Stina sa...

Ser verkligen gott ut.:-)
Stina

Muffinsmidja sa...

Hej hej!

Blev riktigt sugen att göra dessa till mellis.

Trevlig helg/ Åsa.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Hejsan Jessica!

Vilken fiiin blogg du har då! De där pannkakorna ska helt klart provas på idag. Bidde ingen tur till friluftsmuseet idag på grund av vädret så då passar det perfekt att göra sådana till mellis. Ser urgoda ut!

Kram/ Anna

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Jessica!
Oh, det där receptet var inte så dumt.. Jag måste säga att jag tycker mitt eget är "sådär" får kanske prova din mommos, hon hade lite kuligare sammansätting på sin:-)

Varmkram Hillevi, som blev jätteglad över din sprudlande hälsning!