torsdag 22 januari 2015

Veckorna går lite fort..

Torsdagkväll igen... 


..snacka om enformigt, tradigt... eller monotont :) Nja.. jag önskar att jag hade möjlighet att blogga varje dag, eller i allafall flera gånger i veckan, men nu har det blivit torsdagskvällar, och nu än en gång :) Man vet aldrig, näst vecka kanske jag är lite wild and crazy och bloggar mer än en gång och kanske till o med på en tisdag :)


En vecka som gått i ett verkligen, men en bra vecka, fylld med positiv energi och härliga möten.


Har varit på kontoret på Arlanda denna vecka för första gången efter jul o nyår och det var såklart mysigt att träffa alla kollegor igen...


Många möten och spännande projekt på gång... det kommer bli en intensiv vår... Härligt!


Kom hem sent igår kväll och snön har vräkt ner under tiden jag varit borta... Flera decimeter snö nu..


Lycka idag då Emil kom hem för första gången på ett par veckor :) Det firades med bak av frallor och hemmagjord pizza på kvällskvisten.


Enkla och goda....


Lättbakade frallor.
50 gram jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
9-12 dl vetemjöl
Man kan såklart byta ut några dl vetemjöl till dinkel eller råg.

Smula ner jästen och lös upp den med en del av vattnet. När den blandat sig helt så tillsätt resten av vattnet, rör ner salt och olja. Blanda i mjölet och arbeta degen tills den lossnar från kanterna på degbunken. Låt jäsa i 60 minuter. Baka sedan ut till runda bröd och lägg på en plåt, låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Innan de ska in i ugnen, pensla med vatten och strö över lite flingsalt och ev. solroskärnor om man vill.
Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.... Mums!


Världens sämsta bild men god blev den... 
Hemmagjord pizza på kvällskvisten.

Pizzdeg

8 dl vetemjöl special
5 tsk bakpulver
1 tsk salt
5 msk olivolja
3 dl kallt vatten.

Blanda samman alla torra ingredienser, häll sen i vatten och olja.
Knåda till en jämn smet.
Kavla ut på en plåt.
Sen sätter bara fantasin gränser när det gäller "pålägget"
grädda i 225 grader i 10-12 minuter.

Hoppas ni har en härlig kväll, det har jag!

Stor kram 
Jessica 






17 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Jaa en vecka går fort...i morgon fredag igen !!!
Hoppas iaf att du har det bra..och dom där frallorna såg bra goda ut !!
Ha en fin kväll och morgondag ;)
Kram bia

Hemma på Sjuan sa...

Svårt att hinna med bloggen här men men jag gör inlägg nästan varje dag men de blir inte så bra... Skönt att du fått hem sonen och han var väl nöjd med nybakat :) Fina bilder, kram Suss

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mycket bättre och blogga en dag än ingen alls, torsdagar är bra. Känns som det snöat lagom nu, sol och lagom kallt vore bra. Hemgjord pizza är så gott, tack för receptet.
Ha en toppenhelg
Kramar till dig vännen/AM

Unknown sa...

Det är inte alltid man får till det som man önskar. Men lite är bättre än inget enligt min filosofi.
Mums! Vad allt ser gott ut.
Vilken söt liten gran och den slår skott också. Härligt!
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Anneli sa...

Torsdagar är väl bra, du bestämmer själv!
Bara du inte slutar blogga så får väl torsdagar vara ok....hi....hi....

Vilka frallor så goda de ser ut!

En fin helg önskar jag dig,
kram Anneli

The Place To Be sa...

Ja men visst är det inte lätt att få till varje dag inte. Men det behöver man ju inte heller.

Låter som du haft en bra vecka! och vilka smarriga saker du visar!

kram Malin

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken torsdagsenergi du har !
- Kanske var det Emil som gav dej den, när han kom hem ;)
Gissar att han mår gott att få komma hem och bli bjuden på nybakat och pizza.
I helgen kommer en av våra sönerna hem, och det var många veckor sedan sist, så det blir så roligt.
Ha det gott och en trevlig helg önskar jag dej ♥
Varma kramar / Anneli

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken torsdagsenergi du har !
- Kanske var det Emil som gav dej den, när han kom hem ;)
Gissar att han mår gott att få komma hem och bli bjuden på nybakat och pizza.
I helgen kommer en av våra sönerna hem, och det var många veckor sedan sist, så det blir så roligt.
Ha det gott och en trevlig helg önskar jag dej ♥
Varma kramar / Anneli

Villa Ell sa...

Jag hade också en intensiv vecka! Inget extra utöver vad det brukar vara men söndagen tog nog musten ur mig! Vi spenderade 13 Tim i ishallen. Hockeycup! Killarna gick obesegrade och får nu spela slutspel nästa helg!
Mysigt att ha Emil
Hemma och hemmagjord pizza är ju bara så
Gott!
Ikväll ska jag till min granne, hon kör "halv åtta hos mig" spännande ;-)

Ha en fin kväll
Kram Sandra

Rosa i huset i vitt sa...

En vecka springer iväg...jag har också hamnat lite torsdag fredag skriveri
ha en fin helg
kram Rosa

Gunillasljusglimtar sa...

ja fort går det minsann...hahaha,hinner inte med livet! Åh så gott du bakat o pizza sååå gott! S sällan jag äter det nuförtiden,desto godare då:) Trevlig helg på dig ♥ Gunilla

Änglarum sa...

Hej vännen! tack för goda recept..smaskens frallorna skall jag absolut testa kanske redan i morgon :) mysigt att du fick hem Emil <3 ha nu en fin vecka<3 kram Jessica

Home2tiny sa...

Ja veckorna springer verkligen iväg, o snart är till och med tråkjanuari förbi. Mysigt att få hem Emil. Själv är jag så glad att store F har flyttat hem igen o har redan fått jobb här hemma. Nu ska vi bara hämta alla saker i Norge..... Ha nu en bra vecka vännen. Kramisar Tina

Mittgodastefinaste sa...

Ja veckorna bara rusar.... Lite läskigt ibland, känns som om jag bläddrar och bläddrar i kalendern.

Kram Jenny

Marie maräng sa...

Håller verkligen med dig... Skulle vilja hinna mer med bloggen men vart hittar man mer tid tro.

Tack för receptet måste prova baka frallor :)

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

Sofia sa...

Tack för härliga recept..kan man aldrig få för många.. =)
Kramis!
Sofia

Bevare mig väl sa...

Vilka fina bilder du visar! Veckorna går fort!