lördag 9 april 2016

Nice del 3

Hemma igen :)


Nu har jag varit i Nice och kommit hem igen :)
Jag kommer bjuda på en kavalkad av bilder från Nice, Antibes och Sophia -Antapohlis, de tre ställen som jag besökt under tiden jag varit på kurs :) Sååååå vackert.





Små gator och gränder kan man nog säga att det är överallt. Det är som Gamla Stan i Stockholm fast äldre ändå. Fantastiska byggnader och vackra lyktor och ofta blommor uppåt väggarna.. Många byggnader är lite slitna faktiskt men ändå på ett ganska charmigt sätt..


Nästa överallt har man luckor eller ett vackert galler över fönstrena, man vill inte att folk ska se in fick jag förklarat för mig och man är väldigt rädd för att bli rånad, det är tydligen vanligt...




Det är vår i Frankrike, +23 grader och ljumma kvällar.... som vår högsommar kan man säga :) Jag behöver inte säga att jag njöt till fullo över att kunna sitta ute och äta middag, det förstår ni nog i alla fall :)



Tog en tur ner till hamnen en dag...... Dessa här båtarna kallas är väääldigt små enligt befolkningen, när det blir högsäsong kommer de riktigt vräkiga båtarna... Hmmm...




Här bodde jag :)


Vackert smyckad gågata.



Vackert


När man sätter på vattnet vid torget Place de Gaulle då är det vår.


Utsikten från kontoret :)

Varför måste du åka till Nice på kurs, det tycker jag är onödigt långt sa min pappa.... Jo det är långt och kan tyckas enormt lyxigt och dyrt (vilket det såklart är) men det är såhär att det systemet som jag jobbar med och ansvarar för har fyra stora kontor, två i Nice och två i Bangkok. När man ska gå en kurs så kräver de som "äger" systemet att man går deras kurser på plats annars får man inte tilldelat sig de certifikat som man måste ha för att kunna få tillgång systemets alla delar, så enkelt är det. Att det är just Nice som mitt företag tillhör är inget som man själv får välja utan man blir tilldelad ett kontor, vi fick Nice... TACK!
Men det är ju skolbänk från 09:00-17:00 varje dag och det är inte det enklaste att förstå en engelsktalande fransman eller kvinna, de pratar enormt fort för det första och sen så har de ändå sin franska tvist på uttalet... Det kan bli ganska roligt ibland faktiskt :)
Det gick bra denna gången också, jag blev godkänd och tilldelad mitt tredje värdefulla certifikat :) Om man inte skulle bli godkänd så får man inget certifikat och får då heller inte jobba med systemet enligt deras regler... Andra veckan i maj så åker jag nästa gång, den kursen ska vara grymt svår sägs det... Hjälp!

Nu är jag hemma och ligger efter med mycket jobb som jag ska försöka komma ikapp med men först och främst så ska jag njuta av helgen och att vara hemma hos familjen igen... :)

Stor kram till er!
Jessica 



24 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Borta bra men hemma bäst, eller hur ?...och bland det bästa som finns så är det ju att resa...tycker jag iaf ;))....spelar ingen roll om det är i arbetet eller semester...roligt är det ändå ;))
Ha nu en fin helg, hoppas solen skiner på dej....här är det toppen väder ;))
Kram bia

Njut Av Livets Goda Ting sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MirandaMaräng sa...

Ja Nice är verkligen en vacker stad. . . .var där för flera år sedan!!!
Härligt att höra att Buddhan landat hos dig. . . . hoppas den för tur med sig!!!
Ha en finfin helg vännen!
Stor Kram/Miranda

Hemma på Sjuan sa...

Vilka härliga bilder! Låter som att du har ett spännande jobb ;) Men jag förstår att det måste vara en jobbig utbildning...
Hoppas du får en lugn o skön helg innan en massa jobb väntar. Kram Suss

Browneyedgirl sa...

Vilka underbara bilder :) Och vilka söta gågator och små mysiga ställen. Tack snälla för det. Hoppas du får njuta av en fin söndag vännen innan vardagen igen <3 Stor kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag skulle gärna åka till Nice på kurs,
blir ju mest Stockholm för mig. Så fint
där du bodde och du hade ju fina kvällar
med ledighet. Jättefina bilder du visar.
Och grattis till fixad examen
Kramar och fin söndag/AM

Home2tiny sa...

Vilken charmig och mysig stad, dit skulle jag gärna åka. Hoppas du hinner njuta lite av atmosfären och miljön och inte behöver plugga hela tiden. Grattis till certet, du är grymt duktig. Kramisar Tina

Helena sa...

Åh så många underbara foton med vår i. Hoppas du har en riktigt fin söndag! Kram

TantGlad sa...

Jättemånga fina bilder och du.....min gubbe har jobbat i omgångar i Frankrike och I Nice.

Kram och natti natti

Erikslundsliv sa...

Åh, Nice är ju underbart! Semestrat där för några år sedan och vi bodde också några nätter i Provence i en by som heter Claviers. Helt fantastisk semester med en kombo av landsbygd och stad.
Dina bilder är så vackra!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Maria - Wikers Liv sa...

Hej fina du! Så underbara bilder! Vi var ju till Nice i slutet av september och kan bara hålla med... så vackert och mysigt! Om än ganska slitet som du säger... Vi vill verkligen se mer av Nice!
Skönt att utbildningen gick bra, och det kommer säkert nästa steg också att göra!
Kram och ha en ny fin vecka!
/Maria

Mittvitahem-Gottoblandat sa...

Härligt vännen, grattis & kramar .
Såklart du klarade detta ( säkert icke lätt ) , men du e en super -tjej så!
Och skönt att du är hemma tillbaka till Värmland å dina killar
välbehållen såklart!
Underbara bilder du tagit!
Pussar & Kramar
Victoria

Meta sa...

Så trevligt att de valde just den platsen då Då går slitet allt rätt bra antar jag en bra känsla att ha klarat av provet och bli godkänd antar jag grattis och du lycka till på nästa sväng. Tack också för en fin resa i bilder, har inte varit där men någon gång så kanske.
Välkommen hem och Ha det gott i veckan i solen
Kram Meta

Hannis sa...

Grattis till provet! Och grattis till Nice, härligt att åka till en sån vacker stad och gå på kurs.

Fina bilder att njuta av också.
Kram Hannis

Amanda Jona [SPONTAN] sa...

Åh så vackert!

Anonym sa...

Härliga Nicebilder som verkligen visar den härliga stadens karaktär.
Kursen verkar ha varit både trevlig och lärorik.
Ha en bra helg!

Black Iris sa...

Vilken härlig resa och vilket härligt inlägg..

Kram Maidi

Bakom dörr nr. 11 sa...

Vilka underbara bilder.
Skönt att allt gick bra med utbildningen.
Kram Pia

Villa Ell sa...

Grattis till ditt certifikat :-) Klart att du klarar nästa omgång med... kan iofs förstå att det gäller att vara med och englishfranska kan ju vara jobbigt det med ;-)
Ser riktigt vackert ut i Nice, hade nog hellre haft kurs där än i Bangkok, känns och ser mer rogivande ut i Nice..
Må så gott
Kram Sandra

MirandaMaräng sa...

Tittar in och önskar dig en härlig helg vännen!
Och hoppas allt är bra med dig!
Stor Kram/Miranda

Fröken gredeliin sa...

Så otroligt fint! Förstår att du måste haft en super mysig resa. Vilka miljöer! Kram Malin

Mittgodastefinaste sa...

Underbara bilder!

Önskar dig en fin Valborg! Kram Jenny

Sofia sa...

Ja åhhh...så fint!
Tack för fina bilder.. <3
Kramis Sofia
( Ja, det är frestande att köpa mycket av det jag får hem själv...VÄLDIGT frestande! =) )

Mittgodastefinaste sa...

Tittar in och önskar dig en fin helg!

Kram Jenny