tisdag 1 november 2016

Höstens finaste tid...

Halloween.....


... var det nu eller är det denna helgen som kommer? Jag vet inte känner jag faktiskt :) Allhelgonahelgen är ju nu till helgen som kommer och förr så var det ju alltid samma helg, men sen fick jag för mig att man delade upp det.... Ja, jag vet faktiskt inte :) 

Jag är så lättad...... jag fick först för mig att Farsdag är nu på söndag, den 6 november i samband men Allahelgona i år., men det är ju inte förrän nästa söndag, den 13 november.... Skönt!... lite panik fick jag eftersom min svärfar bor på Gotland och dit tar det lite längre tid att skicka paket, först och främst ska man ju hitta en present :) Men jag har hittat en suverän lösning och måste tipsa er om det, min svärfar äääälskar godis och att skicka godis som present har man ju gjort förr men jag har hittat en sida som heter Godisboxen och de har jättefina erbjudanden för olika högtider, det "godispaket" som man bestämmer sig för skickas i en lyxig plåtask och man får själv bestämma motiv. Bättre Farsdagspresent till min svärfar kan jag nog inte hitta, kolla själva får ni se. Perfekt om man har nära och kära på avstånd som man vill uppvakta på något sätt :)


Vi har i allafall haft en härlig helg med kalas i dagarna två och till på köpet ett underbart höstväder :)


Min mamma fyllde 70 år i fredags och då hade vi ett litet kalas för de allra närmaste, pappa och vi barn med våra barn.
I lördags så hade vi ett litet större kalas med lite mera släkt och mammas och pappas närmaste vänner.
Hur mysigt och roligt som helst :) 
Mamma tyckte att det gick bra mesta delen av tiden men hon blir tyvärr bara sämre och sämre och det är så otroligt jobbigt att se....... Mina syskon som inte är hemma så ofta ser enorma skillnader så det blir så klart mycket jobbigare för dom...


Men mest av allt så är det ju glädje och lycka när vi ses såklart :)



Senare delen av helgen tillbringades i trädgården, vi har haft ett ljuvligt väder, solen värmer fortfarande :)
Mammas gamla skridskor har kommit fram.


Likaså pappas gamla pjäxor.


Såhär vackert är vårt träd (vad det nu heter) på framsidan, lite, lite löv finns kvar och de vackra röda bären.


Det blir ju lite löv på hösten när man ska envisas med att ha så många träd som vi.
Här går Filip med en lövblås :) 
Både Filip och Emil har varit hemma under helgen med sina tjejer och det har varit så mysigt med huset fullt :)


Den kanske inte ser så stor ut lövhögen men den är enorm, tro mig!

Under helgen som kommer så är den det årliga Julmarknaden på Selma Lagerlöfs Mårbacka det ligger inte alls långt från oss, det är så mysigt så det är svårt att beskriva :) Det säljs allt som hör julen till, alla sorters olika korvar, sill, kött, drycker, bröd, olika sorters senap.... Det bästa av allt är att man får smaka.. på allt :) Det ska bli så mysigt att åka dit med hela familjen, det har blivit en tradition :)

Hoppas att ni får en fin höstvecka!
Varm kram 
Jessica 




27 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter som du haft en riktigt härlig helg.
Tråkigt att din mamma blir sämre. Det gör ont i hjärtat på mig.
Jag tycker ni har det så underbart vackert i er trädgård. Med alla fina krukor och blommor och gamla saker. Helt underbart.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

House and Garden by Bia sa...

Med mej är det bara bra...men det är sämre med min mamma. Idag ska hon få blod, hon har under 90 i blodvärde och det är tarmen som hon blöder i, efter sviterna av strålningen av livmoderhalscanser !! såå ledsamt att se...kanske får hon stomi senare ;(. Och vi skulle egentligen fara upp idag och flytta åt pappa som ska få komma på permanent boende på äldreboende, mamma orkar inte ta hand om honom ! men det får bli i morgon i stället. Tråkigt när ens föräldrar blir gamla och sjuka !....härliga höstbilder du visar. Vädret var fint i helgen,men nu är det sämre på gång, men vi närmar ju oss vinter så det är ju väntat. Ska försöka att få tag på ett soffbord idag...måste ju göra något roligt också, hihi...hoppas du får en fin vecka vännen !!
Kramelikram bia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Då är allt vitt hos dig nu då, gissar att det
inte hade börjat när du skrev här. Här regnar
det nu men ska övergå i snö! Känns så
konstigt eftersom det nyss var sommarvärme.
Ledsamt med din mamma, min har också
börjat bli dement, det varierar från dag till dag.
Ha det gott och varm kram/AM

Rost och rädisor sa...

Låter väldigt trevligt med julmarkand på Mårbacka. Synd att jag inte bor i närheten. Visst finns det gott om julmarknader här också, men det är kul att se nåt annat ibland.
Har just undrat vad det är man ska göra reklam för när man får olika erbjudanden om att tjäna en slant och nu verkar det bestämt som om godis är en sån grej:D
Du funderade över om det går att isolera växthuset. Ja, det går bra att köpa bubbelplast på byggmarknader och ev större växtmarknader som man fäster på insidan. Samtidigt kan man passa på att ställa träden på frigolitskivor och bädda in dem i säckväv.
Lycka till!
/Anette

Maria - Wikers Liv sa...

Hej vännen! Vilka vackra bilder! Så fint du gjort! Jag brukar hänga fram döttrarnas ett par gamla skridskor, men pjäxorna... de blev jag avis på! Har ju "bara" skidorna ;)
Vet inte om du berättat om din mammas hälsa, vad det är som gör henne sämre. Men känner igen mig i det där att om man bor en bit bort och inte ses så ofta så ser man klara förändringar mera. Själv tycker jag att mina föräldrar åldras så fort mellan varje tillfälle vi ses... Och det är jobbigt, precis som du beskriver.
Så mysigt att ha söner och flickvänner hemma (Tokgillar när familjen är samlad här hema!) och trevlig tradition ni har att åka till Mårbacka på julmarknad.
Kram på dig och ha det så bra!
/Maria

Ekenäsliv sa...

Hej!
Så himla fint du har pyntat ute!
Ser verkligen så inbjudande och välkomnande ut :)
Vi har med en lövblås, för jösses så mycket löv det är...!

Så tråkigt med din mamma... Det gör så ont i hjärtat när ens nära inte mår bra.
Min föräldrar kommer upp till oss idag så då blir det tid att pyssla om det ordentligt!
Ta hand om dig och tack för dina fina kommentarer!
Kram Anna

Erikslundsliv sa...

Vilken mysig helg du haft!
Jättefint på trappen med skridskor, kängor och ljung.
Här har vi redan snö, det toksnöade igår så det blev advntsstämning lite för tidigt. Hoppas ändå att snön får ligga kvar nu.
Så mysigt med marknad i Mårbacka, det är ju tyvärr lite för långt för mig men jag hade gärna gått om det varit lite närmare!
Ha det gott!
Kram, Ann

Bakom dörr nr. 11 sa...

Men åh vad fint du har pyntat och planterat :)
Kram Pia

Hemma på Sjuan sa...

Mysiga höstbilder och så fint du gjort. Jobbigt med din mamma, så ledsamt när nära o kära inte mår bra. Mysigt att ha hela familjen hemma. Jag tycker det är så kul när killarna har flickvänner med sig (för tillfället är det bara en av de som har tjej). Ha det gott, kram Suss

Gunillasljusglimtar sa...

Goaste Jessica! Såå ledsamt med din mamma...Vet själv hur hjärtat nästan går sönder...Du är så pysslig min fina vän! Jag älskar också träd o Göran älskar sin lövblås....KRAMAR i massor 💟💟💟 Gunilla

Home2tiny sa...

Så fint du har gjort det, ser så varmt och inbjudande ut. Förstår att ni har det tufft, det är så otroligt smärtsamt att se en nära må dåligt och bara bli allt sämre. Glad blir jag av att läsa att ni har kunnat fira födelsedag tillsammans sådant som betyder så mycket och kan ge lite kraft i det tunga. Ta hand om dig nu vännen och njut av helgen och ledighet. Största varmaste kramen. Tina

MirandaMaräng sa...

Tack för tipset . . . .då vet man vad man ska ge chokladälskaren nästa gång! :-)
Låter jätte härligt och mysigt med julmarknad på Mårbacka! Tänk att det redan är tid för julmarknader. . .
här nere blir det nog ett besök i Gamla Stan o Skansen!
Önskar dig en härlig helg vännen!
Kram

Mittgodastefinaste sa...

Gud så mysigt i er trädgård!
Önskar dig en underbar hösthelg!

Kram Jenny

Sofia sa...

Hallå!
Vet du. jag har inte heller fattat det riktigt med helgerna nu... ;)
Så mysigt och höstfint du gjort..men om jag fattar rätt så har du snö på alltihop nu? Vi har bara fått lite frost än så länge..
Ha nu en fin helg!
Stor kram Sofia <3

HWIT BLOGG sa...

Mysigt du har höstpyntat ute! Ja igår åkte första ljusslingan upp ute, det behövdes i kolmörkret...
Ha en fortsatt skön helg!
Kram från Titti

Blommiga Rutan sa...


Hej Jessica!

Så höstfint du gjort!
Väldigt tråkigt att höra om din mamma, så sorgligt, hemsk sjukdom.
Mysigt att få rå om sönerna hela helgen, finns inget bättre än när alla är hemma.

Tack för din kommentar hos mig.
Så roligt att vi ses på Instagram också, lite snabbare och lättare där.

Kramar från Anncathrine

Hannis sa...

Det är svårt när man ser någon man älskar bli sämre och förändras.
Glad att läsa att ni ändå känner glädje och lycka, det är viktigt att bära med sig=))

Härligt med julmarknad! Hoppas att ni hade det härligt.
Kram Hannis

Anonym sa...

Härliga höstbilder.
Har hört att det är vitt i Sverige nu. Lite annorlunda mot hos mej i Spanien.
Ha det bra!

Browneyedgirl sa...

Så ledsamt med din mamma <3 Otroligt fina bilder hos dig. Här flyttade vi när det var höst men 2 dagar efter var det vinter ;)
Kram vännen <3

Mittgodastefinaste sa...

Tittar in och önskar en fin första advent!

Kram Jenny

Villa Ell sa...

Hej

Tänker på dig <3 hur är det med din mamma..
Kram Sandra

vitadrömmarobusigabarn sa...

Underbara december dagar till
dig fina
Varm kram!!!

Mittgodastefinaste sa...

Tittar in och önskar ett fantastiskt nytt år!

Kram Jenny

Maria - Wikers Liv sa...

Tittar bara in och säger HEJ :)
Hoppas allt är bra med dig!
Ser dig ju på insta visserligen, men det var länge sedan här i bloggvärlden ;)
Kram/Maria

MirandaMaräng sa...

Hej Jessica!
Saknar dina inlägg!!! Synd att du har slutat blogga!!!
Stor Kram MirandaMaräng

amelia jac sa...

Who first sold me on this feeling to freely allow something that provides an unique solution for at that time?
Norbert Prey
Soft Trending

Hina sa...

As a Newbie, I am always searching online for articles that can help me. Thank you
Hello mate. My partner and i really just like the particular writing and also your website all in all! Your posting is actually extremely plainly created and also I like the first point you made there, but I am not sure I could pratcially apply that in a contructive way.
softtrending